Arvovirta, kyvykkyydet ja koko organisaatio voidaan esittää samassa kuvassa ns. linnunratakartan (Milky Way Map) avulla. Ideana tässä lähestymistavassa on kuvata koko organisaatio samassa näkymässä, jonka keskipisteenä on organisaation ydin ja sen ympäröi arvovirta sisäkehällä. Kyvykkyydet on sijoitettu arvovirran vaiheiden mukaisiin sektoreihin. Näkymästä muodostuu linnunratamainen soikio, josta nimi Milky Way Map tulee. Kyseessä on lähestymistapa, jonka avulla organisaation ja sen muutosohjelmien suunnittelu voi edetä ylätasolta tarkemmalle tasolle, arvovovirran kyvykkyyksistä asiakaspolkuun (Customer Journey). Asiakaspolku sijoitetaan ulkokehälle, kun sisäosan kyvykkyydet on ensin asemoitu arvovirran mukaisesti. Ulkoisten toimijoiden kyvykkyydet voidaan esittää myös (harmaa), mikäli niiden rooli ja merkitys on kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta oleellista.

kyvykkyyskartta
Kuva: Milky Way Map -esimerkki.

Kyvykkyyskartta ja arvovirta samassa näkymässä

Milky Way Map on eräs organisaation kyvykkyyskartan esitystapa. Sen avulla koko organisaatio on mahdollista esittää yhdessä kuvassa. MWM esitystavassa organisaation arvovirta kuvataan sektoreina, joihin kyvykkyydet sijoitetaan (kuva alla).

Milky Way Map kyvykkyyskartta
Kuva: Milky Way Map -pohjainen kyvykkyyskartta.

Milky Way Map “linnunratakartta” on paitsi kyvykkyyskartan esitystapa, myös menetelmä kyvykkyyspohjaiseen kehittämiseen. (Olen avannut tarkemmin kirjoituksessani “The Milky Way Map with ArchiMate“.) Kyseessä on mallinnuslähtöinen menetelmä, jonka avulla voidaan visualisoida organisaation ydinliiketoiminta yhdessä kuvassa, ylätason “kartassa”. Kartan keskiössä on arvovirta, ja sen ympärillä säteittäin ovat kyvykkyydet. Kyvykkyyksien vuorovaikutusta kuvataan tietovirroilla. Mallinnusvälineellä voidaan sitten tarkemmin kuvata mistä asioista kukin kyvykkyys koostuu. Tällainen ylätason näkymä organisaation ydinliiketoiminnasta toimii kommunikointivälineenä esimerkiksi isojen muutoshankkeiden yhteydessä

Kuvaustapa Milky Way Map esittää organisaation arvovirran sisäkehällä, ja sitä ympäröivissä sektoreissa kyvykkyydet. Lisäksi, ulkokehällä on mahdollista esittää asiakkaan polku, ja siihen liittyvät kontaktipisteet organisaation palveluihin (kuva alla). Huom! Palvelut ovat osa kyvykkyyksiä. Milky Way Map -kartta soveltuu hyvin tilanteisiin, joissa kyvykkyyksistä viestitään laajemmin organisaatiossa tai kommunikoidaan johdon kanssa.

capability map
Kuva: Milky Way Map (MWM) on ylätason näkymä organisaation ydinliiketoiminnasta – yhdessä kuvassa.

Milky Way Map -kartta voidaan laatia alla kuvatun vaiheistuksen mukaisesti.

kyvykkyyksien kehittäminen
Kuva: Milky Way Map -kartan kuvaamisen vaiheistus.

Kyvykkyyskartan mallintaminen Milky Way Map -kartan avulla

Milky Way Map -kyvykkyyskartta voidaan mallintaa ArchiMatella. Tämä onnistuu kätevästi, mikäli organisaatiossa on käytössä kokonaisarkkitehtuurin kuvausväline, jonka kuvauskannassa (repositoriossa) on organisaation elementtejä kuten kyvykkyydet, palvelut, prosessit, toimijat, tiedot ja järjestelmät. Alla olevassa kuvassa on esitetty Milky Way Map -kartan avulla organisaation operatiivisen liiketoiminnan kyvykkyydet, sekä niiden väliset toiminnalliset riippuvuudet palvelee (serving) -yhteystyypillä kytkettyinä, arvovirtaan sijoitettuna.

kyvykkyyksien riippuvuudet
Kuva: Milky Way Map taso-1: kyvykkyyksien väliset riippuvuudet osoitettu palvelee (serving) -yhteydellä.

Alla olevassa kaaviossa on esitetty Milky Way Map-kartan avulla tarkemman tason näkymä, jossa kyvykkyyksien välisiä vuorovaikutuksia kuvataan kyvykkyyksien sisältämien elementtien vuorovaikutusten avulla. Vuorovaikutukset kuvataan tietovirtoina (flow). Muut kyvykkyyksien väliset suhteet ovat riippuvuuksia, joita kuvataan palvelee (serving) -yhteystyypeillä.

kyvykkyyskartta
Kuva: Milky Way Map taso-2: kyvykkyyksien vuorovaikutus osoitettu tietovirta (flow) -yhteydellä.

Alla on esitetty Milky Way Map -karttaan lisätty asiakaspolku, joka kulkee ulkokehällä. Asiakaspolku kuvaa asiakkaan toimintaa ja hänen kontaktipisteitään organisaation kanssa. Asiakaspolku havainnollistaa missä vaiheissa organisaation palvelut palvelevat asiakasta, kun hän etenee asiakaspolussa.

asiakaspolku - customer journey
Kuva: Asiakaspolku kulkee Milky Way Map -kartan ulkokehällä.

Katso myös:

  • The Milky Way Map with ArchiMate (linkki)