PowerPoint kuvauspohjia liiketoiminnan muotoiluun

Lataa ilmaiset PowerPoint kuvauspohjat täältä: linkki

Useita kymmeniä ilmaisia PowerPoint kuvauspohjia vapaasti hyödynnettäviksi esimerkiksi luonnosteluun, ideointiin, innovointiin ja konseptointiin tms., tai vaikkapa vain inspiraation lähteeksi. Kuvauspohjat ovat ns. one-pagereitä, eli yhden sivun pohjia ja kanvaaseja eri asioiden esittämiseen.

Lataa tästä PowerPoint Kuvauspohjat pptx

PowerPoint Kuvauspohjat myös pdf-formaatissa: linkki.

Kuvauspohjissa on hyödynnetty Intersection Groupin Enterprise Design lähestymistavan EDGY-elementtejä, jotka ovat yksinkertaisia, selkeitä ja helppo oppia, joita ymmärtävät kaikki. EDGY perustuu alla olevaan näkökulmamalliin ja sen kysymyksenasetteluun.

EDGY elementit (PowerPointiin, Miroon ym.) voi ladata täältä: linkki.

Mitä on Enterprise Design ja EDGY? Johdanto täällä: linkki

Kaikki kuvauspohjat ovat samassa pptx-tiedostossa. Kopioi haluamasi slidet ja kuvauselementit kulloiseenkin tarpeeseen! 🙂

PowerPoint pohjat

Esimerkkejä kuvauspohjista

Liiketoiminnan muotoilu (Enterprise Business Design)

Tämä VENN-diagrammi soveltuu useimpiin käyttötarkoituksiin, sillä se huomioi kaikki merkitykselliset näkökulmat ja niiden leikkaukset. Enterprise Design -lähestymistavan idea on tarkastella kokonaisuutta, ja huomioida kaikki eri näkökulmat, kokonaisvaltaisesti.

Versio…

Identiteetti -näkökulma: liiketoiminnan tarkoitus, tavoitteet

Tarkastelussa Identiteetti, eli (liike)toiminnan tarkoitus, sekä organisaatio itse ja sen brändi. Liiketoiminnan tarkoitus kuvaa organisaation liiketoimintaideaa (yksityinen sektori), toiminta-ajatusta tai tehtävää (kuten julkishallinnossa). Identiteetti-näkökulma käsittää asioita kuten mission, vision, arvot ja periatteet sekä strategian. Strategisista tavoitteista kehittämisohjelmiin ja -hankkeisiin, business tarnsoformaatioihin jne.

Liiketoiminnan tarkoitus

Identiteetti = mihin me identifioidumme, mikä on toimintamme tarkoitus ja sisältö, millainen on kulttuurimme, millainen on tarinamme, keitä me olemme, mikä on meidän tehtävä, missio, visio, strategia jne.

Toiminnan kuvaus

Toiminnan tarkoitus

Identiteetti

Missio, visio, arvot, periaatteet – tässä kiteytyvät liiketoiminnan identiteetti ja tarkoitus.

Story Map – Meidän tarinamme

Esimerkiksi brändiviestintään…

liiketoiminnan tarina (story map)

Visio

Vision kirkastamiseen…

Tulevaisuustutka

Mitä asioita, tapahtumia, ilmiöitä toimintaympäristöömme ilmaantuu, joihin voisi, pitäisi tai täytyisi reagoida…

tulevaisuustutka

Tulevaisuustutka ja aikaperspektiivi…

future radar

Tulevaisuuskolmio

Tämän työkalun avulla voimme hahmottaa nykytilanteessa vaikuttavia asioita: mitkä asiat ajavat meitä muutokseen (työntövaikutus), mitkä vetävät kohti uutta (imuvaikutus) ja mitkä asiat hidastavat tai jarruttavat tai pitävät kiinni nykyisessä (painolasti).

tulevaisuuskolmio

SWOT-analyysi toiminnastamme

Wanha kunnon skaalatuva analyysityökalu niin ylätason strategiseen suunnitteluun kuin yksittäisten kehittämishaasteiden ja ongelmien jäsentelyn apuvälineeksi…

swot-analyysi

Tilannearvio toiminnastamme: mikä on huonosti, mitä ratkaisuja tilanteeseen

Missä olemme nyt, mitä tavoittelemme, mitä ongelmia nykytilanteessa on ja miten voimme niitä parantaa. Tervehenkinen itsearviointi on hyödyllistä, joko säännöllisin välein tarkasteltuna tai laaja-alaisten liiketoimintamuutosten edellä…

Strateginen suunnittelu

Strategiaprosessin kuvauspohja, johon voidaan kuvata esim. vaiheiden lopputulokset, toimenpiteet ja tuotokset. On hyödyllistä kuvata strategiaprosessi ohjaamaan strategista suunnittelua.

strategiaprosessi

Strategia

Strategian kiteyttäminen yhdelle sivulle, kun kyseessä on esim. strateginen muotoilu…

strategia

Strategiakartta

Ylätason “karkeasuunnittelun” apuväline…

strategiakartta

Strategiakartta (Balanced Scorecard)

balanced scorecard

Strateginen skenaariosuunittelu

Strateginen skenaario (Wardley Map pohjalla)

strateginen skenaario

Tavoiteanalyysi

Mikä meitä ajaa muutokseen, miksi haluamme muuttaa toimintaamme tai sen rakennetta, mitä haluamme saada aikaan…

tilanneanalyysi

Mitä aiomme tehdä…

tavoiteanalyysi

Tavoitteet

Mitä tavoitteita asetamme…

tavoitteiden asettaminen

Toimenpiteet

Miten aiomme toteuttaa tavoitteemme…

toimenpiteet

OKR

Jos haluamme hyödyntä OKR:ää tavoitteiden ja lopputulosten eli avaintulosten asettamiseessa…

OKR

OKR versio…

OKR

OKR kehys

Laajennettu toimenpiteillä..

OKR kehys

Toimenpidesuunnitelma

toimenpidesuunnitelma

Toimenpidesuunnitelma & Gap-analyysi

Mitä muutokset ovat nykytilan ja tavoitetilan välillä, mitä

gap-analyysi

Siirtymäsuunnitelma

Siirtymän (transitio) sisältöä, joka voi esittää myös strategista skenaariota määrätyllä kohdealueella..

siirtymäsuunnitelma

Siirtymäsunnitelman toimeenpano…

skenaariosuunnittelu

Toimintasuunnitelma

Kohti konkretiaa: mihin operatiivisen toiminnan elementteihin muutostoimenpiteet kohdistuvat…

toimintasuunnitelma

Toimintasuunnitelma, versio 2, vapaamuotoisempi…

toimintasuunnitelma

Suunnitelma (Plan)

Karkea suunnitelma siitä, mitä tehdään ensin ja mitä sen jälkeen..

suunnitelma

Tarkempi suunnitelma…

“Kuka tekee mitä”… eli miten sovitaan eteneminen…

Roadmap (kehittämisen tiekartta)

roadmap

Golden Circle

Liiketoiminnan ytimen kuvaaminen Simon Sinekin Golden Circle kaavion avulla. Tämä auttaa, jopa pakottaa meitä pohtimaan ensin miksi toimintamme on merkityksellistä (Start With WHY)… Kannattaa katsoa Simon Sinekin inspiroiva TED puhe: linkki (Youtube).

golden circle

Toiminnan idea

Liiketoiminnan ydinasioiden tunnistamisen apuväline, jonka avulla voimme selvittää 1) mitä asiakkaat tarvitsevat, 2) miten voimme toimia tarpeisiin vastataksemme, ja 3) miksi toimitaan niin kuin toimitaan, eli miten nämä ovat linjassa toimintamme tarkoitukseen ja tavoitteisiin. Nämä kolme näkökulmaa on syytä pyrkiä pitämään linjassa, synkassa…

Sidosryhmäkartta (Stakeholder Map) – organisaation näkökulma

sidosryhmäkartta ( stakeholder map )

Sidosryhmäanalyysi

Sidosryhmien tunnistamisen ja arvioinnin apuväline…

RACI

Roolien ja vastuiden tunnistamisen apuväline.

RACI

RACI matriisi

Tarjooman ja sen a) asiakasarvon sekä b) liiketoiminta-arvon analyysi

Tarjooman arvionti – Boston-matriisi

Boston Consulting Groupin (BCG) -matriisi on wanha kunnon analyysityökalua esim. tuoteportfolion arviointiin. Ideana on ryhmitellä tarjoomaa nelikentään: 1) tähtituotteet, 2) “lypsylehmät” (vakaan kassavirran tuovat tuotteet), 3) kysymysmerkit ja 4) “rakkikoirat”. Jälkimmäisistä on syytä päästä eroon. Tähtituotteissa on suurin kasvupotentiaali, mutta vielä korkeat kustannukset. Lypsylehmät ovat turvalista ja taattua kassavirtaa tuottavia, mutta eivät enää juurikaan uusitumiskykyisiä. Kysymysmerkit sisältävät epävarmuustekijöitä, mutta myös suuria mahdollisuuksia…

BCG matriisi / Boston-matriisi

Riskien tunnistaminen

riskien tunnistaminen

Riskianalyysi

Esim. ilmiöiden arviointi niiden riskipotentiaalin mukaan..

riskianalyysi

Ilmiöiden tunnistaminen

Kun haluamme tunnistaa ilmiöiden merkityksellisyyttä omassa toiminnassamme…

Ilmiöiden arviointi

Trendien tunnistaminen

ilmiöanalyysi

Ongelma-analyysi

Ongelman diagnoosi

Kehittämishaasteen / -ongelman analyysityökalu…

ongelman diagnoosi

Idea-analyysi

Ideamatriisi

ideamatriisi

Ideasuppilo

ideasuppilo

Kehittämistarve (Demand)

Kehittämistarpeen / -haasteen / ongelman kuvaus…

Tarvekartoitus

Liiketoiminnan muotoilu

liiketoiminnan muotoilu

Eisenhower Matrix

Priorisoinnin apuväline…

Liiketoimintamalli (Business Model Canvas)

business model canvas

Lean Canvas

lean canvas

Konsepti

Konspetoinnin apuväline. Yhdellä sivulla voidaan esittää konseptoitavan muutoksen tai kehittämiskohteen idea…

konsepti

Konseptisuunnitelma

Konseptiin lisätty tarkentavia kohtia, kuten riskit ja toimenpiteet, kustannukset ja hyödyt…

konseptisuunnitelma

MVP (Minumin Viable Product / -Service)

Kehittämiskohteen / muutoksen perustelut ja toteuttamisen perusasiat.

MVP

Asiakasnäkökulma: asiakaskokemus, asiakaspolut, asiakastarpeet, kanavat

asiakaskokemus

Palvelumalli (Service Blueprint)

Laajennettu versio, ylätason tarina, kuten liiketoiminnan kehittämisvaiheet (valmistelu, konseptointi, toteutus…)…

Asiakaspolku (Customer Journey)

Lisätietoja asiakaspolusta ja palvelumallista: Customer Journey and Service Blueprint.

customer journey

Asiakaspolun analyysi

Apuna myös Customer Journey Management -lähestymistavassa…

customer journey management

…kun halutaan saada asiakasymmärrystä (Customer Insight) …

asiakasymmärrys

..kun halutaan kuvata tarkasti mitä asiakaspolun (asiakasprosessin) eri vaiheissa tapahtuu…

Huom! Lukusuunta asiakaspolussa vasemmalta-oikealla, mutta polun vaihen tehtäviä luetaan alhaalta-ylös. Eli polun vaihe on valmis kun sen tehtävät on tehty.

Asiakastarpeiden tunnistaminen ja ryhmittely

Asiakastarpeiden luokittelu (Top Tasks)

Tärkeimpien tehtävien / asiakastarpeiden tunnistamisen apuväline, jotta saadaan selville mitkä asiat tuottavat eniten hyötyä ja parasta asiakaskokemusta asiakkaille…

Kanavat (Channels)

Asiakkaan näkökulmasta oleelliset palvelukanavat, kontaktipisteet…

Asiakasryhmät

Asikasryhmien tunnistamisen ja asiakassegmentoinniin apuväline. Kaavion sektoreita voit muuttaa vapaasti.

asiakassegmentit

Sidosryhmäkartta (Stakeholder Map) – asiakasnäkökulma

Asiakas / asiakasryhmä keskiössä.

sidosryhmäkartta ( stakeholder map )

Arvolupauskanvaasi

arvolupauskanvaasi

Value Proposition Canvas

value proposition canvas

Arkkitehtuuri -näkökulma: operatiivinen toiminta

Miten toimimme? Millä tuotamme tarjoomamme (tuotteet ja/tai palvelut)..

operatiivinen toiminta

Target Operating Model (TOM)

Yksinkertaistus organisaation operatiivisesta liiketoiminnasta: mitä tarjotaan, keille, minkä kanavien kautta, miten tarjooma tuotetaan…

target operating model ( TOM )

Business Design Canvas

Operatiivinen toiminta

Asiakaskokemus ja operatiivinen toiminta

Asiakastarpeiden ja organisaation tarjomien palveluiden kohtaaminen on tärkeä asia kuvata…

Operatiivinen toiminta

Arkkitehtuurinäkökulman keskeinen kuvaus: mitä tarjotaan (palvelut ja/tai tuotteet), mitä tarvitaan tarjooman tuottamisen, miten on organisoiduttu?

Palveluntuottajan näkökulma

Organisaationäkökulma palvelun tuottamiseen..

SIPOC

SIPOC

Liiketoiminnan kartta – Enterprise Map (Milky Way Map)

Kaikki oleelliset asiat voidaan esittää kokonaiskuvassa: a) asiakaspolku ja asiakastarpeet, b) meidän tarjooma (tuotteet ja/tai palvelut), c) kyvykkyydet jotka tarvitsemme tarjooman tuotttamiseen ja d) tarkoitus ja tavoitteet.

milky way map

Lisätietoja Milky Way Map kuvaustavasta täällä: linkki.

Tarjooma (Offerings)

Mitä teemme ja tarjoamme asiakkaille, eli palvelut ja/tai tuotteet..

tarjooma - palvelukartta

Prosessikartta

Mitä toimntaa meillä on, jolla tuotamme tarjoomamme ja teemme liiketoimintaa tukevia asioita, eli prosessit.

prosessikartta

Organisaatio

Miten olemme organisoituneet… organisaatiokartta.

organisaatiokartta

Roolit

Millaisia toimijarooleja tai osaamisprofiileja meillä on (kuten esim. työntekijät, tuoteomistajat, palvelumuotoilijat, käsittelijät, esihenkilöt…)

roolit osaamisporfiilit osaamiset kompetenssit

Järjestelmäkartta (Application Portfolio)

Mitä tietojärjestelmiä hyödynämme/omistamme liiketoiminnassamme, esim. ryhmiteltynä toiminnoittan tai oragnsaatioiyksiköittäin.

järjestelmäkartta

Toiminnoittain (Business Function) tai kyvykkyysalueittain ryhmiteltynä..

Tietovirrat

Prosessien vuorovaikutus…

Järjestelmien vuorovaikutus, eli järjestelmäintegraatiot…

Kyvykkyyskartta

Liiketoiminnan “peruskartta”: mitä organisatorisia toiminnallisuuksia meillä tulee olla, jotta voimme toteuttaa tavoitteiden mukaista liiketoimintaa?

kyvykkyyskartta, strateginen arkkitehtuuri

Kyvykkyyskartan 2. versio..

kyvykkyyskartta

Kyvykkyysarviointi

kyvykkyys

Kyvykkyyskanvaasi

Kyvykkyyskanvaasin avulla voidaan kuvata kyvykkyyden sisältö, eli kaikki oleelliset elementit joista kyvykkyys koostuu, kuten esim. prosessit, ihmiset / roolit / osaamisprofiilit, järjestelmät, tiedot. Lisäksi organisaato sekä palvelut ja/tai tuotteet jotka kyvykkyydellä tuotetaan.

kyvykkyyskanvaasi

Kyvykkyys

Kyvykkyyden sisältö… Kyvykkyydet sisältävät mm. ihmiset/osaamiset, prosessit, tiedot, järjestelmät, tilat, laitteet jne, jotka kuuluvat yhteen, joita on mielekästä hallita (operoida, johtaa, kehittää) kokonaisuutena.

kyvykkyys

Kyvykkyyteen voidaan kytkeä myös siihen liittvät liiketoiminnalliset tavoitteet, sekä riskejä ja kustannuksia yms., jopa asiakasryhmiä joitka käyttävät kyvykkyyden tuottamia palveluita.

Mikä on kyvykkyys?

Ratkaisuarkkitehtuuri (Solution Architecture)

ratkaisuarkkitehtuuri

Siirtymäarkkitehtuuri (Transition Architecture)

siirtymäarkkitehtuuri

Team Topologies

Lähestymistapa, jonka avulla kehitystiimejä voidaan ryhmitellä.

team topologies

Esimerkki:

team topologies

Extrat

Syy-Seuraus / Ongelma-Ratkaisu

Vapaasti sovellettava kuvauspohja syy-seuraussuhteiden analysointiin jne.

Kehittämisen periaatteita

EDGY näkökulmamalli (Facet Model)

EDGY on yksinkertainen, helppo oppia ja käyttää. Se perustuu kolmeen peruselementtiin ja kahteen yhteystyyppiin.

Peruselementit ovat:

  1. aktiviteetti (Activity),
  2. objekti (Object) ja
  3. lopputulos (Outcome).

Kaikki muut elementit (12 kpl) perustuvat näihin.

Yhteystyypit ovat:

  1. Yhteys/assosiaatio (Link) ja
  2. Virta (Flow).

Materiaalia

  • EDGY Foundations, link
  • Enterprise Design Patterns, Wolfgang Goebl, Milan Guenther, Annika Klyver, Bard Papegaaij link
  • Service Design
  • Visualising Business Transformation
  • Top Tasks, Gerry McGovern
  • The Milky Way, Cecilia Nordén

EDGY elementtien suhteet

EDGY elementeistä tarkemmin täällä: linkki.

EDGY elementit

Kuvauspohjat

1) Ensin tutustu kuvauspohjien esimerkkeihin pdf-tiedostosta inspiraation lähteeksi: linkki

2) Sitten sovella kuvauspohjia:

Lataa tästä PowerPoint kuvauspohjat

Lataa tästä asiakaslähtöisen kehittämisen kuvauspohjat

Versiot englanniksi täällä: linkki

EDGY välineet

Enterprise Design lähestymistapa ja sen EDGY kuvauskieli ovat Intersection Group -ryhmän kehittämiä.

EDGY kuvauksia voi tehdä useilla eri välineillä:

  • Draw.io
    • saatavailla ilmainen selainpohjainen versio Diagrams.net, sekä työasema client Draw.io Desktop
    • Draw.io tiedostoja voidaan tallentaa ja siirtää XML-muodossa
    • Draw.io kuvia voidaan tallentaa eri formaateissa (esim. png, jpg) eli tarkkuustasoilla
    • toimii erinomaisesti Confluencen kanssa, jolloin sisältöön voidaan yhdistää tekstiä, kuvia ja taulukoita, lisäksi elementteihin voidaan tehdä linkkejä, joiden avulla voidaan porautua toisiin kaavioihin tai toiseen sisältöön verkkolinkin kautta
    • EDGY stencils xml tiedosto siirretään Draw.io kanvaasiin, ja EDGY elementit ovat käytössä
  • Miro
  • QualiWare (järeä EA-väline repositorioineen)
  • BlueDolphin
  • Powerpoint (lataa stencilsit täältä: EDGY Tools)

Lisää välinetukea on tulossa

EDGY stencils (+ lots of information) can be found on the Intersection Group’s Enterprise Design with EDGY pages:

References

[1] Intersection Group pages, https://intersection.group

[2] Enterprise Design with EDGY pages, https://enterprise.design/

[3] EDGY language foundations, book, 2023, (available as pdf), link

[4] EDGY 23 Language Foundations, Online course (4 weeks), Milan Guenther & Wolfgang Goebl, link

[5] Enterprise Design Patterns, Intersection Group book, 2020, (available as pdf), link

[6] EDGY 23 product release, launch on 29th March 2023, webinar recording, Milan Guenther & Wolfgang Goebl, link

EDGY Powerpoint kuvauspohjat. Lataa ilmainen Powerpoint jossa useita erilaisia ENterprise Design kuvauspohjia.

Sama englanniksi täällä / same in English here: linkki

EDGY

— Eero Hosiaisluoma