Liiketoiminnan muotoilu - Business Design
liiketoiminnan muotoilu

Liiketoiminnan muotoilu yhdistää kolme näkökulmaa:


liiketoiminnan muotoilu
  1. Liiketoiminnan suunnittelu antaa suunnan ja tarkoituksen (miksi ja mihin),

  2. Palvelumuotoilu määrittelee asiakasarvon ja -kokemuksen (mitä ja kenelle),

  3. Liiketoiminta-arkkitehtuuri kuvaa, miten tämä arvo syntyy ja toteutetaan (miten ja millä).

Liiketoiminnan muotoilua voidaan toteuttaa käytännössä yhteistyömallin avulla, jossa eri osaajaryhmät yhdessä käsittelevät liiketoiminnan kehittämistarpeita.

Liiketoiminnan muotoilu on kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka käsittää kaikki oleelliset näkökulmat, joihin organisaation liiketoiminta tyypillisesti perustuu. Näiden linssien läpi tarkasteltuna tulemme huomioineeksi kaikki kehittämiskohteeseen vaikuttavat asiat. Tämän näkökulmamallin avulla voimme vaihtaa näkökulmia, ja pohtia yhdessä eri asioiden syy-seuraussuhteita kokonaisuuden kannalta – ja muodostaa yhteisen näkemyksen.

liiketoiminnan muotoilu

Organisaation liiketoiminnan kehittämisessä on syytä huomioida seuraavat osakokonaisuudet:

  • Liiketoiminnan tavoitteet: päämäärä, johtaminen, kulttuuri, henkilöstö, palvelulupaukset
  • Asiakasnäkökulma: asiakasymmärrys, asiakastarpeet
  • Operatiivinen toiminta: palveluiden ja tuotteiden toteuttaminen, palvelulupausten lunastaminen.

Kyvykkyydet = toiminnalliset (osa)kokonaisuudet; mitä toiminnallisia asioita organisaatiossa tulee olla, jotta se voi toteuttaa tavoitteidensa mukaista (liike)toimintaa.

Lataa pdf Liiketoiminnan muotoilu – Business Design


liiketoiminnan muotoilu

Liiketoiminnan muotoilu tarkastelee kehittämis- ja muutostarpeita kokonaisvaltaisesti:

  • Vaikuttavuutta (Viability) liiketoiminnan kannalta
  • Haluttavuutta (Desirability) asiakaskokemuksen kannalta
  • Toteutettavuutta (Feasibility) operatiivisen toiminnan kannalta

liiketoiminnan muotoilu

Liiketoiminnan muotoilu pyrkii vastaamaan kysymyksiin:

  • Miksi? Vaikuttavuus: onko kehittämistarve liiketoiminnallisesti tarkoituksenmukainen, merkityksellinen, strategian mukainen, toimintaa tehostava, tuottava/kannattava, riskitön …
  • Mitä? Haluttavuus: onko kehittämistarpeen kohde ihmisten näkökulmasta tarpeellinen ja hyödyllinen
  • Miten? Toteuttavuus: onko kehittämistarpeen kohde operatiivisen toiminnan kannalta käyttökelpoinen, toimintaympäristöön soveltuva, toteuttamiskelpoinen ylipäätään (resurssit huomioiden)..


Liiketoiminnan muotoilun yhteistyömalli

liiketoiminnan muotoilu

Liiketoiminnan muotoilua toteutetaan eri osaajaryhmien kesken, moniammatillisesti. Yhteistyö, yhdessä tekeminen ja yhteiskehittäminen (collaboration & co-design) mahdollistaa a) kokonaisvaltaisen tarkastelun, b) eri osaamisalueiden hyödyntämisen ja c) yhdessä oppimisen ja kehittymisen.

Liiketoiminnan muotoilua voidaan toteuttaa käytännössä siten, että moniammatillinen (virtuaali)tiimi käsittelee kaikki (!) organisaation kehittämis- ja muutostarpeet. Kun tarpeiden käsittely (demand mgmt) tapahtuu kehittämisprosessin alussa, huomioidaan kaikki oleelliset asiat heti alusta asti: asiakas- ja liiketoimintatarpeet, riskit, tietoturva ja tietosuoja, strategian mukaisuus, toteuttamiskelpoisuus jne.
Eri alojen asiantuntijat tarjoavat yhdessä moniammatillista osaamistaan – esim. nimellä Hub

  • Kyseessä on liiketoiminnan muotoilun virtuaalitiimi, joka yhdistää eri osaajaryhmät yhteistyöhön.
  • Se käsittelee liiketoiminnan kehittämis- ja muutostarpeet, ja auttaa organisaatiota sen nykyisissä ja tulevissa kehittämishaasteissa.
  • Toiminta perustuu asiakaslähtöiseen, moniammatilliseen yhteistyöhön ja yhteiskehittämiseen.

Kehittämis- ja muutostarpeiden käsittely onnistuu parhaiten, kun eri osaajaryhmät osallistuvat heti alusta asti, yhdistävät osaamisen, menetelmät ja välineet. Kun muutostarpeet on käsitelty, kehittämistyöt ohjataan kehitystiimeille.

liiketoiminnan muotoilu

Osaajaryhmiä ja rooleja yhteistyössä ovat esim.:

  • Palvelumuotoilijat
  • Liiketoiminta-arkkitehdit
  • Innovaatioasiantuntijat
  • Riskianalyytikot
  • Tietoturva- ja tietosuoja-asiantuntijat
  • Teknologia-asiantuntijat
  • Liiketoiminta-asiantuntijat (sisältöosaajat)
  • Liiketoiminta-analyytikot / määrittelijät
  • Prosessiasiantuntujat (Lean, Six Sigma jne.)

Osallistujina tarvittavat roolit eri osaamisalueilta, sen mukaan mikä on tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaista.

Liiketoiminnan muotoilu

Lataa Liiketoiminnan muotoilu – Business Design pdf

Liiketoiminnan muotoilu kehittämisprosessin alussa, jonne on keskitetty kehittämistarpeiden käsittely.

kehittämisprosessi
Kuva: Kehittämisprosessi.

Liiketoiminnan muotoilu toimii keskitettynä reittipisteenä, hubina, joka käsittelee kaikki kehittämistarpeet, ja jonka kautta kehittämistoimenpiteet etenevät kehittämisportfolion hallinnan kautta toteutukseen.

kehittämisprosessi
Kuva: Ideasta – tuotantoon kehittämisprosessi

EDGY näkökulmamallia voi ja kannattaa hyödyntää analyysimallina suunnittelussa, muotoilussa, innvoinnissa ja kehittämisessä.

EDGY
Kuva EDGY Facet Model (näkökulmamalli).

EDGY näkökulmamallin avulla voidaan kysyä oikeita kysymyksiä oleellisten asioiden löytämiseksi…


Lataa Liiketoiminnan muotoilu – Business Design pdf

EDGY

Liiketoiminnan muotoilu on yhteistoimintamalli, joka perustuu laajempaan Enterprise Design -lähestymistapaan. Tarkemmin Enterprise Design -lähestymistavasta ja sen EDGY -kuvauskielestä mm. täällä: EDGY Cookbook.


Liiketoiminnan muotoilu

Liiketoiminnan muotoilu / liiketoimintamuotoilu.



liiketoiminnan muotoilu

— Eero Hosiaisluoma